En dag utan Farmor lisa

Ja det blev en dag utan lisa idag. När vi vaknade i morse fick lisa för sig att hon kunde rida på elefanter. Hon förklarade att om man har en ställning att kliva på så går det ju bra ( hon låtsades även rida på en elefant och tyckte att det gick bra). Efter att jag och klara förklarat för lill farmor att vi måste gå ganska mycket så bestämde hon sig för at vila under dagen. Ett klokt beslut enligt mig, hon sov till kl 13 efter att vi åkt iväg till marknaden så hon var ganska trött.

Väl på markanaden köpte jag en kjol och lite annat. Vi gick runt en stund och bestämde oss sedan för att åka hem och sola ryggen. Vi stannade en pickup taxi och sa som vanligt var vi skulle, han som körde verkade inte veta vart det låg så vi vinkade iväg honom. Efter 2m stannade han och upprepade det vi sagt och det verkade som han förstod vart det var. Vi prutade ner priset till 150 barh från 300 och satte oss på flaket. När vi kört en bit stannar han och ber en thailändare att översätta det vi sa. Nu började jag oroa mig lite men när thailändaren förklarat började han köra iväg åt rätt håll. Efter nått kvarter fick han för sig att vända och vi frågade vart han var påväg ( men han förstod inte). Ett annat par hoppade på flaket och chauffören kom bak för att än en gång få förklarat för sig vart vi skulle. När vi satt där och försökte förklara höjde han priset till 400 bath så vi blev arga och hoppade av utan att betala ett öre. Vi letade oss tillbaka till affärerna vi gått på och Jit hämtade upp oss. När vi stod och väntade på Jit var det en man som frågade vart vi kom ifrån ( vilket väldigt många gör här). Han var trevlig och sa att han var en musikproducent från New York och vi fick hans kort så vi kunde ringa om vi ville hänga. Vi tog emot kortet och gick sedan där ifrån med en känsla av att vi inte kommer att ringa denna trevliga man.

Jag har glömt att skriva om maten. Vi har fått jätte god mat varje dag som vi varit här, hemlagad thailändsk mat. Idag var det dock lite extra gott det var Jit som lagat maten, ganska stark men underbart god. Det var en köttgryta med kokosmjölk citrongräs och potatis. Det var även en köttfärs som var lite starkare men inte för stark, det brände som runt munnen. Vi fick även smaka på en chiliblandning men där gick gränsen för starkt för min del. Tårarna började rinna av att det var så starkt även om jag bara tog lite lite eftersom att Jit varnade i förväg.

Imorron blir det nog Elefant ridning eftersom att Farmor mår bättre.

Hade bra!

Kommentarer
Postat av: Orienteraren

Skaffa en karta och visa var ni ska så blir det lättare. Vilken härlig marknad!!! Kram

2009-02-06 @ 22:07:34
Postat av: broder

ja trevliga människor ska man passa sig för i thailand! de är riktiga lustikurrar! kan säga att det dumpar nu och jag hoppas på några fin fina dm i morgon. tänk vad fint att åka lössnö iställe för att försöka sitta på en stor älg med lång näsa! peace

2009-02-07 @ 23:39:47
URL: http://schweizerosten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0